Tuesday, November 15, 2011

Haihhhh.....

Ada la sorang hamba ALLAH ni (aku pun hamba ALLAH gak...hehehe), dia ni suka assume (membuat anggapan sendiri, yang selalunya anggapan dia memang tersasar dari kenyataan) pada satu2 perkara dan situasi.  Aku dah lama perhatikan cara dia menilai sesuatu perkara tu.  Aku xbape berkenan dengan cara dia ni sebab cara dia menilai tu lebih ke arah yang xbape nak best (negatif). 

Contohnya, ada satu berita gempar ni.  Dia xtengok tv, xbaca paper, tapi mendengar cite orang.  Dia akan gunakan ayat2 orang yang dia dengar cite tu untuk dicitekan balik kat orang lain.  Mendengar tu boleh, tapi kalau ko nak cite balik kat orang, baik ko baca dulu fakta cite tu.  Pas baca, ko cite la dan buat la penilaian dan pandangan ko sendiri, xsalah pun. 

Bila dia cite kat aku, aku jadi bengang, sebab apa yang dia cite tu salah.  Aku tengok berita dan baca paper pasal kes tu, ok.  Aku baca fakta ok...aku citekan balik kat dia apa berita cakap dan apa paper cakap.  Terdiam dia.  Aku tau, dia ni jenis nak ambil mudah, semua benda nak mudah dan nak cepat.  Aku tau, dia xsuka membaca, tapi untuk mengelakkan dari memalukan diri sendiri, baik ko baca la sikit, sebab ko suka mencitekan balik kejadian2 yang berlaku.  Hakikatnya kawan2 ko yang lain membaca mengenai cite tu.  Tolong jangan malukan diri sendiri.  Aku jadi segan nak tengok ko malu.
Kadang2 tu bila baca je tajuk kat paper, terus melenting atau dah boleh buat cite hanya melalui bacaan dari tajuk tersebut.  Hebat xhebatnya dia?  Xsume orang suka membaca, tapi yang xsuka membaca ni ada gak yang suka bercite/buat cite sendiri.  Tapi, akan malukan diri sendiri bila dia bercite benda yang xbetul dari cite fakta yang dia nak sampaikan.  Jangan buat main dengan fakta k...orang boleh google. 

Bila dah jadi cite xbetul, dan dapat membuatkan orang2 lain percaya (orang2 yang sama macam dia, sebab diaorang xnak gunakan otak/akal yang ALLAH bagi untuk berfikir), jadilah satu cite tipu yang disebarkan dari seorang ke seorang......

Sorilah, pagi2 aku dah membebel, tapi apa yang aku bebelkan ni ada benarnya.  Aku cukup xsuka orang yang senang beranggapan tanpa usul periksa.  Dan bagi orang2 yang mendengar tanpa membuat penilaian sendiri pun aku xsuka. 

So, macam Adik selalu cakap kat aku, "Mama, fikir dulu, sebelum buang." Contohnya, kotak vitamin dia, sebelum dia buang kotak tu, dia fikir dulu, apa yang boleh dia buat dengan kotak tu.  Dia berjaya jadikan kotak tu sebagai penanda buku.  Berjalan akal dia untuk menjadi lebih kreatif.  Betapa berguna kotak tu juga sebelum dicampak ke tong sampahkan?

Sama la kes macam yang aku bebelkan ni.  Fikir dulu, sebelum beranggapan/membuat kesimpulan sendiri.  InsyaALLAH kita akan dapat sesuatu yang lebih bernilai.

No comments:

Post a Comment