Monday, March 5, 2012

Soalan 'Kurang Cerdik'

Soalan 'Kurang Cerdik (KC)'...

Contoh soalan KC ni ialah, (Lokasi:  Di pejabat menuju ke suatu tempat yang tenang (hehehehe....) dan memegang tombol pintu toilet.  Soalan KC dari seseorang:  Nak ke mana tu?).  Adakah perbuatan tadi tu menunjukkan aku sedang menjemur kain?  Jelas sekali aku sedang memegang tombol pintu toilet, surely aku nak ke toiletkan?  Aduyaii....

Aku sure dengan 1 je contoh di atas semua orang akan faham dengan maksud aku soalan KC.  Ok, aku pantang sangat kalau orang bertanya soalan KC kat aku.  Hb dan anak2 aku memang tau sangat.  Sebab aku xboleh terima orang yang bertanya tanpa berfikir dulu apa yang dia nak tanya.

Tapi, sebagai manusia, nak xnak memang xboleh lari dengan soalan KC macam tu.  Kadang2 sekadar nak memulakan perbualan (ok la, aku terima la kalau sebab ni) dan kadang2 akupun terkeluar juga soalan2 KC ni (hik..hik...manusia biasa la kan?  Tapi aku akan cuba untuk tidak bertanya soalan2 yang seumpamanya, kalau terlepas pun cepat2 aku akan sedarkan diri aku)..

Kesimpulannya, itulah lumrah hidup seseorang yang bergelar manusia.  Setiap kali lepas aku marah bila sesiapa saje tanya aku soalan KC, aku akan positif balik dan aku anggap itu ialah cara beliau nak memulakan perbualan dengan aku, tapi, bila aku dapat lagi beberapa soalan KC dari orang yang sama pada waktu yang sama, aku akan fikir, di mana tahap pemikiran dia?  (minta maaf, aku xterlepas dari berfikir macam ni, otak aku ni tengah tidur pun berfikir, tu yang aku selalu dapat tidur yang tidak berkualiti walaupun hakikatnya aku tidur awal dan boleh bangun awal....sian kat aku...huhuhu...).

Walau apa pun, gunakanlah akal kita sebaiknya, jangan biar otak kita tepu, banyakkan membaca dan berdoa supaya otak kita cergas dan berfikirlah dengan bijak (peringatan untuk diri sendiri juga).

2 comments:

  1. Harini je dah 2 kali aku dapat soalan KC tu dari orang yang sama....maksudnya memang laa dia KC..hehehe...tapi ala-ala high class...apa barang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku xmaksudkan specific orang, aku refer pada sesiapa saje yang penah mengutarakan soalan KC ni. Termasuklah mengingatkan diri aku sendiri untuk lebih menghargai akal fikiran yang dianugerahkan oleh NYA.

      Delete